Hétköznapi kommunikációnk – szimpátia és antipátia… És mi az empátia?

Vajon milyen érzései és erőforrás-szükségletei lehetnek a beszélőnek, amikor ezeket mondja?

  • „Szerintem tedd ezt és ezt…” (Tanácsadás)
  • „Az segítene, ha…” (Javítás)
  • „Ezt kell tenned, és minden megoldódik.” (Szerelés)
  • „Nem vagy te egy kicsit irigy?!” (Elemzés)
  • „Te már paranoid vagy!” (Diagnosztizálás)
  • „Te tehetsz róla.” (Hibáztatás)
  • „Ha nem lettél volna ilyen durva…” (Kiértékelés)
  • „Nem úgy van az.” (Kijavítás)
  • „Ne izgulj, hagyd már abba!”, „Mit parázol?” (Leintés)
  • „Ne is törődj vele!” (Lezárás)
  • „Ugyan már, gondolj valami vidámabbra!” (Figyelem elterelés)
  • „Ez jó lecke volt!” (Kioktatás)
  • „Csak azért mondta, mert…” (Magyarázás)
  • „Nem hiszem, hogy reménytelen a helyzet.” (Ellentmondás)
  • „Fel a fejjel, ne törj le emiatt!” (Lekicsinylés)
  • „Semmi nem véletlen..” „Ez a tapasztalat még hasznodra válhat.” (Bölcselkedés)
  • „Tudnád, mi történt velem!” „XY még rosszabbul járt.” (Felülmúlás)
  • „Erről az jut eszembe, hogy…” (Mesélés)
  • „Én fel akartalak hívni, de…” (Magyarázkodás)
  • „Bocsánat, észre kellett volna vennem…” (Önhibáztatás)
  • „Ne izgulj, fel fog hívni!” (Bíztatás)
  • „Erős vagy, megbirkózol vele!” (Dicsérés)
  • „Nem a te hibád, te minden tőled telhetőt megtettél!” (Vigasztalás)
  • „Ezt tette veled?!” (Együtt kesergés)
  • „Hogy történt? Mikor kezdődött?” (Kérdezősködés)
  • „Ó, Szegénykém! Úgy sajnállak!” (Részvét)
  • „Hidd el, hogy úgy van, ahogy én mondom!” (Bizonygatás)
  • „Hidd el, hogy jót akarok neked! (Győzködés)

És milyen minőségek vannak jelen, amikor empátiát gyakorolunk?

  • Miközben kapcsolatban maradok önmagammal, nyitott vagyok a másik felé, és ráhangolódom arra, hogy mi él benne,
  • Képes vagyok meghallgatni (az esetleges “sértő üzenetek” mögött is), hogy mi van a másik ember szívében,
  • Felfüggesztem elvárásaimat, (esetleges rejtett szándékaimat) hogy mit (mikorra és hogyan) akarok elérni,
  • Minden konfliktus helyzetben létezik egy olyan megoldás, ami minden érintett számára elfogadható
  • A nyitott, empatikus figyelem lehetővé teszi az összekapcsolódást és a mindenki számára elfogadható megoldás megtalálását.

Az EMK az ilyen minőségű figyelem mellett, a gondolatvezetés lépéseit és nyelvi eszköztárat kínál arra, hogy a két fél egyre pontosabban kifejezhesse és megérthesse önmagát és egymást.

Amikor a visszajelző szavakkal is kifejezem, mit értettem meg abból, amit a másik ki szeretne fejezni, a passziv befogadáson túl, én magam is energiát teszek abba, hogy megértsem, mi történik a másikban. Nem arról van szó, hoyg segítek neki gondolkozni, és közben nekem is nagyon kell gondolkoznom, hogy kitaláljam, “mi baja lehet” és hogyan oldhatná meg. A visszajelzés szinte visszhang – mint a refrén, megerősíti a beszélőt abban, amit ki szeretne fejezni. Nem kell őt figyelmeztetnem vagy rábírnom arra, hogy másképp gondolkozzon. Ha szüksége van rá, ő maga fog szembesülni gondolkodásának buktatóival, visszásságaival. Visszajelzésem nyomán a beszélő tovább tudja pontosítani és fejleszteni önmaga megértését. Lépésről-lépésre erősödik a közöttünk a megértés és összekapcsolódás.

Ilyen minőségű figyelem terében gazdaggá és áramlóvá válhat a gondolkodás. Egyre hitelesebben képesek vagyunk összekapcsolódni önmagunkkal és másokkal. A kommunikáció eszközzé válhat önmagunk és egymás felfedezésében és a folyamatos tanulásban.

(Idézet Jónai Éva Hava: “Útikalauz a Szivárvány Játékcsomaghoz” című írásából)