Ezen az oldalon különböző trénerek játékait és gyakorlatait gyűjtjük össze.

Örömmel veszünk visszajelzéseket arról, hogy hogyan alkalmaztátok az itt megjelenő játékokat, gyakorlatokat. Nagyon örülünk minden új játéknak, gyakorlatnak, amiknek leírását a szerző nevével szívesen megjelentetjük ezen az oldalon. Várjuk leveleiteket!

Ismerkedő játékok^

Babzsákos névjáték — bemutatkozás, megszólítás és ünneplés^

Instrukciók:

  • Bemutatkozó: “Dobd a neved valakinek!”
  • Megszólító: “Szólíts meg valakit, ahogy a babzsákot dobod!”
  • Ünneplő: “Dobd fel a babzsákot és kapd el, miközben kimondod a neved! Aztán mindannyian kimondjuk a neved.”

Érzés és erőforrás-szükséglet játékok^

Érzelmeket utánzó mimika körbeadása^

Körben állunk. Megmutatom a szomszédomnak, hogy érzem magam. Most már a szomszédom is így érzi magát – lehet, hogy egy picit másképp mutatja meg a másik oldalon álló szomszédjának… így adjuk tovább körben…

Történetek… érzések… erőforrások^

Történet-cédulák (kék színű cédulák)

  • Kiöntötted a tejet, anyukád a szokottnál hangosabban azt mondja “Nem tudsz vigyázni?” — haragot hallasz a hangjából.
  • Új gyerek jött az osztályba, és a legjobb barátod elmegy vele játszani.
  • Reggelinel a szüleid vitatkoznak valamin és te úgy éled meg, hogy észre sem vesznek.
  • Ötödikes gyerekek azt mondjak neked, hogy “Te kis csememő”.
  • Megírtad a felmérőt, sokat tanultál rá, számítottál arra, hogy 90% -os lesz, helyette 54% lett. Félsz megmondani a szüleidnek.
  • Kistestvéred összetépte a legkedvesebb mesekönyved egyik lapját.
  • Elveszett a kiskutyád.
  • Holnap lesz a születésnapod és a legjobb barátaidat várod.
  • Anyukád azt mondja a vacsoránál, hogy a hét végére cirkusz jegyet vett a családnak.
  • A szomszédban kisbaba született, és most először mész meglátogatni.
  • Kistestvéred született, nem tudsz éjjel pihenni, mert a kicsi sír.

Valaki húz a kártyákból — őt most Krisztinek nevezzük.

1-Instrukció:

Kriszti, gondolj erősen erre a történetre, éppen most történik veled! Amikor már érzed a testedben is, légy benne, és csináld!

2-Kérdések Krisztihez, pl:

Hol érzed a testedben?… Hogy tudsz így járkálni?… Hogy kelsz fel reggel?… Hogy eszed a reggelidet?… Hogy mész el iskolába?… Hogy játszol a barátaiddal?… Hogy fekszel le este?

3-Hogy figyelünk Krisztire?

Mi figyelünk Krisztire, és igyekszünk kitalálni, mit érezhet, pl. “Látom Krisztit, és azt hiszem, hogy szomorú…”, “Talán elkeseredett…”, “Talán magányosnak érzi magát…”…

4-Instrukció:

Középre kitesszük az ERŐFORRÁS-SZÜKSÉGLET KÁRTYÁK-at, és mindenki felvesz egyet-kettőt.

Milyen erőforrás-szükségletet kínálnál Krisztinek?

Így kínáljuk: “Kriszti, amikor ez történik veled, és szomorú vagy, akkor (pl. MEGÉRTÉST) szeretnél?”

Kriszti, figyelj a szivedre, és ilyen válaszokat találsz ott, pl. “Igen, szeretnék azt is és még valamit…”, “Igen, azt nagyon szeretnék, és még valamit…”, “Ezt szeretném a legjobban!”

Érzés-erőforrás párok^

A csoport közepén elszórtan kitesszük a piros ÉRZÉS KÁRTYÁK-at és a napsárga ERŐFORRÁS KÁRTYÁK-at. A csoport fele piros-, a másik fele napsárga kártyákat választ.

Instrukció: Pirosok, keressétek meg a napsárga párotokat! Amikor így érzed magad, milyen erőforrásból szeretnél feltöltődni, vagy milyen erőforrásból töltődtél  fel éppen?…

Járkálva keresik meg a párjukat, és a következő játékot a párjukkal játszák.

“Nem-figyelem — figyelem” játékok^

“Nem figyelős” játék^

Párokban játszunk. Szavak nélkül beszéljétek meg, ki az A és ki a B a párokban!

A-kat összegyűjtjük és azt az instrukciót kapják, hogy miközben a párjuk beszél, és nézegessenek máshova, mozgolódjanak a lábukkal, kezükkel, egyenek…. és közben mondogassák néha, hogy “Figyelek, figyelek”.

B csoport instrukciója, “Meséld el a párodnak, hogy mit csináltál tegnap!”

“Nem figyelős, közbeszólós” játék^

B csoport instrukciója: “Szólj közbe, amikor A mesél. Ilyeneket mondj: “Ja, én ezt tudom, nekem is volt, és a szomszéd nénimnek… Te ezt miért így csináltad? Nem így kellett volna… Milyen hülyeség… Ó szegénykém, miért nem szóltál?”

A csoport instrukciója: “Beszélj a párodnak egy kiskutyáról vagy kiscicáról!

“Igazi-figyelem” játék^

Most A és B felváltva figyel egymásra. Olyan így beszélni, mintha csak magamnak mondanám, sőt annál is jobb, mert a másik hagy beszélni, és igazán figyel!

Diád-párok csak egy fordulóval. A hívómondat: “Elmondanád, mi fájt neked vagy minek örültél?”

“Jól hallom?” — visszajelző játék^

Most visszajelzünk a párunknak arról, amit az előbbi játékban hallottunk. Így fejezzük ki magunkat: “Jól hallom, hogy amikor ez történik…. akkor te (szomorú) vagy, és (megértésre) van szükséged?”

Zárókör^

“Hogy vagy, mit viszel magaddal?”

Mátrainé Borbély Lívia: EMK a Harmat utcában című cikkében^

Megfigyelés gyakorlatok, érzések megnevezésének gyakorlása, szükségletek megnevezése gyakorlatok olvashatók.