A MOL Nyrt. és az Új Európa Alapítvány támogatása a Hűvösvölgyi Gyermekotthonban tartott foglalkozásokhoz

Az EMK-ÉLETKEREKÍTŐ JÁTÉKOK © program 2011. november 15. és 2012. június 14. között működött a Hűvösvölgyi Gyermekotthonban a MOL Nyrt. és az Új Európa Alapítvány támogatásával. A foglalkozásokat heti rendszerességgel, csütörtökönként 17.30-19.30 között tartottuk.

Pályázati projektünk a Hűvösvölgyi Gyermekotthoban élő halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek szocializációjának, érzelmi intelligenciájának és személyiségének fejlesztését célozta az EMK-ÉLETKEREKÍTŐ © játékokon keresztül, melybe gyermekpszichodráma elemeket integráltunk. Célunk elsősorban terápikus jellegű volt.

Az első hetekben sokat kísérleteztünk azzal, hogy kik azok a gyerekek, akik szívesen játszanak együtt, és nyitottak a foglalkozásra (nem dúlják azt szét verekedéssel). A foglakozásokon eleinte 5-6 gyermek, a későbbiekben rendszeresen 3 testvér vett részt: Fehér Géza 9 éves, Fehér Annamária 6 éves, Fehér Sándor 4 éves.

Igyekeztünk bevonni a munkába a Gyermekotthon pszichológusát, igazgatóhelyettesét és nevelőit, később azonban ők, a többi gyermekkel való ügyeleti munkájuk miatt, elmaradtak.

A foglalakozásokat a Gyermekotthon igazgatóhelyettesi irodájának hátsó szobájában, illetve május-júniusban már a kertben tartottuk. A kerti foglalkozásokon három új gyerek is spontán bekapcsolódott a csoportba, vonzotta őket a közös játék hangulata. Reményeink szerint a jövőben sikerül a most kialakított maghoz újakat is bevonzani, akik már képesek arra, hogy azonosuljanak a csoport értékeivel és kimondott-kimondatlan szabályaival.

A foglalkozások menete általában a következő volt:

1. Hogy-vagy-kör

Minden foglalkozás elején körben ülve hallgattuk egymást az elmúlt héten, elmúlt időszakban velünk megtörtént eseményekről, élményekről. Gyakoroltuk az egymás felé forduló figyelmet és elfogadást. EMK-ÉLETKEREKÍTŐ JÁTÉK© kártyacsomagból kártyákat választottunk, amiken a megnevezése mellett kifejező rajzokban is megjelenik egy-egy érzés, illetve erőforrás.

2. Bemelegítő, rövid játékok

Dinamikus, stresszoldó hatású játékokat játszottunk, amikben valamilyen formában megjelent az érzések és erőforrások szókincse, élménye.

3. Történet játékok

A gyerekek leginkább a szerepjátékokat szerették. Állat-szerepekbe bújtunk, amikben kendőket használtunk jelmezként. A történet-játékokban megjelenhettek a gyerekek életének aktuális eseményei, a hozzájuk kapcsolódó érzelmek, frusztrációk, konfliktusok, a „jó és rossz“ ütközése, amit – amit a család, a Gyermekotthon, az iskola és saját belső élményeik hatására – az értékrendek ütközéseként, félelmetes élményként élnek meg a mindennapokban és az álmokban. A szerepjátékbban szimbolikus formában küzdhettek meg a feszültségeikkel, nehézségeikkel, a számukra riasztó problémákkal. A játékban teret kapott az önkifejezés, a kommunikáció. A játék végére a gyerekek megélhették a biztonságot, az együttérzést, a gyengédséget és az együttműködést. A történet játék közben alakult, a gyerekek egyre szabadabban építették a részleteket. Játék közben nagy átéléssel, odaadással elevenítették meg az általuk választott szerepeket.

A történet eljátszása után az EMK eszközeivel beszéltük meg, ki hogy élte meg a szerepét, milyen érzések jelentek meg benne.

4. Művészet-, mozgás- és hangterápia

Szerepjáték közben gyakran használtunk művészetterápiás elemeket, pl. rajzolás, gyurmázás. Éneklés, a közös ritmus és zenélés élménye szintén megjelent a foglalkozásokon.

A lazító mozgás, érintések, ringatás… a feszültség oldás, elengedés, a test tudatosság, az egymás iránti gyengédség kifejezése, szintén része volt a programnak. Ezek hagyományosan a foglalkozások utolsó 30-40 percében történtek.

5. A foglalkozás lezárása

A foglalkozások lezárásánál többnyire azt beszéltük meg, hogy mi tetszett aznap, és mi nem. Mindenki elmondta véleményét, kérését a továbbiakra nézve.

Az utolsó alkalommal a történet keretében nagy lakomát csaptunk a kertben, és átadtuk a gyerekeknek a búcsú ajándékokat.

A csoport lezárásának előkészítéseként az utolsó 2 hónapban rendszeresen hívtunk külső vendégeket, mindig új embereket, ezzel igyekeztünk hozzászoktatni a gyerekeket az új találkozásokhoz és elválásokhoz. A vendég fogadását és a búcsúzást minden alkalommal szerepjátékban is megjelenítettük. Ennek keretében többször megélhették a találkozást, az együttlét örömét, és az elválást, mely utóbbi kiemelten fontos ezeknek a gyerekeknek az életében, hiszen családjukból kiszakadva nagy sérüléseket szenvedtek el ezen a területen. A gyerekek számára egy-egy vendég megjelenése nem okozott zavart, hiszen mindannyian együtt játszottunk. Nyitott szívvel fogadták a vendégeket, és később is számon tartották a nevüket. A foglalkozás végén a vendég azzal búcsúzott, hogy ő már nem jön többet. Így alkalomról alkalomra hozzászoktak, hogy mindig új ember lép az életükbe, majd távozik. Ezzel együtt is nehéz volt az utolsó alkalom zárása, és azzal búcsúztunk el, hogy szeptemberben, amikor mindannyian visszatérünk a nyaralásból, nagyon szeretnénk folytatni a csoportot. Reméljük, és az intézet igazgatójával együtt mindent megteszünk, hogy valóban sikerüljön pályázati támogatást kapnunk a folytatáshoz.

Összefoglalás

A játékokban a gyerekek kölcsönösen tanultak egymástól. A foglalkozások során észrevehetően növekedett a gyerekek önbizalma és önbecsülése, megtanultak kiállni önmagukért és céljaikért.

Hangsúlyt helyeztünk a megjelenő érzések megfogalmazására és kifejezésére, ami lehetőséget adott a gyerekeknek saját kimondatlan félelmeik, szorongást keltő megoldatlan helyzeteik feldolgozására.

Lassan, lépésről-lépésre, sok játékon, érintésen, ringatáson keresztül, mindig spontán együtt játszva tudtunk fejlődni velük.

Kapcsolat a Gyermekotthon nevelőivel

2010-ben támogatást kaptunk a Vodafone-tól, amelynek keretében a Gyermekotthon 7 EMK-ÉLETKEREKÍTŐ JÁTÉK © csomagot és 3 tréning alkalmat kapott. Alapítványunk 2011-ben újabb 4 tréning alkalmat adott a Gyermekotthon nevelői számára.

A MOL, Új Európa Alapítványtól kapott pályázati támogatás keretében az alábbi könyveket és ÉLETKEREKÍTŐ JÁTÉK © csomagokat adtuk át a nevelők és a gyermekeket tanító pedagógusok részére:

  • 10 db. Marshall B. Rosenberg: “A szavak ablakok vagy falak” (Agykontroll Kft. 1999)
  • 10 db. Marshall B. Rosenberg: “Így is lehet nevelni és tanítani” (Agykontroll Kft. 2005)
  • 12 db. Jónai Éva Hava és Redő Júlia: “Útikalauz – bevezető az Együttműködő, Erőszakmentes Kommunikációba” (SEAL-Hungary Alapítvány, 2012)
  • 3 db. ÉLETKEREKÍTŐ JÁTÉK © kisméterű 90 darabos kártyacsomag ((SEAL-Hungary Alapítvány, 2010)
  • 4 db. ÉLETKEREKÍTŐ JÁTÉK © nagyméretű, magyar-angol nyelvű, 72 darabos kártyacsomag (SEAL-Hungary Alapítvány, 2012)

Reméljük, hogy a továbbiakban lehetőségünk lesz fejleszteni a nevelőkkel és a pedagógusokkal való kapcsolatot, amely kölcsönösen támogatja mindkét fél munkáját.

Visszajelzések a résztvevőktől arról, ők hogyan értékelték a programot

A folyamat során rendszeresen beszélgettünk a nevelőkkel (elsősorban Tulipán Ágnessel) Vass Mária igazgatóhelyettessel és az intézet igazgatójával, Bozsóki Róberttel. Így figyelemmel tudtuk kísérni a gyerekek életében zajló eseményeket, és beszélgettünk a foglalkozások eredményeképpen tapasztalható változásokról.

Visszajelzésük szerint a gyerekek nagyon várják a foglalkozásokat, érzelmi szókincsük fejlődése jól érzékelhető. Mi elsősorban elsősorban a 9 éves Lakatos Gézán vettünk észre látványos változást. Zárkózott, alárendelt szerepét levetkőzve, magabiztosabb, nyitottabb lett, minden játékban szívesen vesz részt, számos új érzést kifejező szót megtanult, és ezeket előszeretettel használja.

A nevelők szerint a gyerekek már hétfőn kezdenek várni a csütörtöki foglalkozásra, és csütörtökön előfordul, hogy az óra előtt állva várják, mikor jövünk. Azt látjuk, hogy a programot a pályázat lejárta után sem hagyhatjuk abba, hiszen a gyerekek számítanak ránk.

Köszönjük a támogatást!

Jónai Éva Hava, EMK tréner

Jeney Ágnes, pszichológus, gyermekdráma facilitátor