Tartalomjegyzék

Az Út, amelyet mindannyian megteszünk…

Egyedi fejlődésünkben mindannyian bejárjuk utunkat
az alá- és fölé-rendeltségen alapuló társ-függőségtől,
az egymástól elhatárolódó függetlenségen át,
a mindkét fél szabadságát biztosító, kölcsönösségen
alapuló partner-kapcsolatok tudatosságáig.

Lássunk itt egy 2-D modellt az egyéni és kollektív tudatosság fejlődésének hosszú, “rögös” útjáról:

Egy piros háromszöggel jelöljük a kezdeti időszakot, amikor újszülöttként, majd kisgyermekként elindulunk az életben. Kapcsolati függőségben összeolvadunk azzal a létformával, amely létrehozott és megtart bennünket.
Egyedi szinten a szülő-gyermek kapcsolat, ősi kollektív szinten például a sok-generációs nagycsalád és a törzsi közösség, modern társadalmunkban, például, az iskola és a munkahely működik ilyen módon.

Kapcsolati függőségben egymással vagyunk elfoglalva. Meggyőzéssel, büntetéssel, dicsérettel igyekszünk egymást befolyásolni, megváltoztatni:

“Vedd fel a pulóveredet, mert (én) fázom!”
“Szomorú vagyok, mert nem tetted meg.”
“Büszke vagyok, mert megtetted.”

A kapcsolati függőségre válaszul, polarizált világunk másik oldalán megjelenik az elkülönülés — a kommunikáció és az összekapcsolódás hiánya. A függőségben szerzett sérülésekre visszautasítással reagálunk. Egymáshoz valóviszonyunkban a “Nem érdekel!… Nem az én dolgom!” hozzáállás a legjellemzőbb.


A kék háromszög függetlenségi harcaink idejét, a “dackorszak” és a “kamaszkor” dühkitöréseit és lázadásait jelzi… később a válások és újrakezdések sorozatában is hasonló késztetés működik… és amikor mindez társadalmi méreteket ölt, a kirekesztés, a lázadások, felkelések és forradalmak időszakát éljük.

Társadalmunkban alapvető szerepe van a piros és a kék háromszög által jelzett szélsőségek harcának. Ítélkező, győzködő, büntető és dicsérő szavaink ebben a küzdelemben születnek. Mindannyian ismerünk ilyen és ehhez hasonló mondatokat:

“Amig ebben a házban/iskolában vagy, azt teszed, amit én mondok!”…

és a kétségbeesett, dacos, szabadság kereső válasz:

“Nem érdekel, akkor is azt csinálok, amit akarok. Ha kell, elköltözöm!”.

Az elköltözés, elválás elviselhető fizikai távolságot teremt, mégis, amikor csalódott, elkeseredett gondolatokat küldünk egymás felé, akarva-akaratlanul is fenntartjuk a függőséget és a harcot. A visszautasító, szembehelyezkedő függés legalább annyira leköti figyelmünket mint a kapcsolat fenntartására irányuló függés.

Ugyanakkor, ebben az állapotban lehetőség nyílik arra, hogy az önmagunkra irányuló figyelem terében kialakuljon és fejlődjön az önállóság, az önmegvalósítás, és kitbontakozzon az önbizalom. Rollo May “A teremtés bátorsága” című könyvében így ír erről:

“A tudatosság a korlátokkal szembeni küzdelemből születik. A korlátokra szükségünk van, mint a folyónak a partra, amely nélkül a víz kiáradna a földre, és elfogyna a folyó. A folyó az áramló víz és a partok közötti feszültség egysége. A határokkal való szembenállás az emberi személyiség kiterjedését hozza létre. A határok és a kiterjedés együtt léteznek. A konfliktus előfeltételezi a határokat, a határokkal való küzdelem pedig, valójában a kreativitás forrása.”

- Rollo May (The Courage to Create, 1985)

A felső, lila háromszöggel jelzett tudatosság

a tapasztalatokat megérlelve, magában foglalva és meghaladva, azt a felszabadult állapotot jelzi, amely két önálló lény kölcsönösségen alapuló partner-kapcsolatának nyit teret.


Az ilyen kapcsolat egymás felé forduló minőségi figyelmet és tiszteletet feltételez, amelyben helye van egymás megszólításának, meghallgatásának, megértésének és elfogadásának, éppúgy mint az eltérő álláspontok tisztázásának.

A szimbiotikus együttlétből tehát kiválik az egyén,
majd egyéni létében megerősödve, önmagára találva,
újra összekapcsolódik a közösséggel —
immár szabad, önmagára tudatos lényként.

“Mindennek, ami egyediségében, önmagában létezik, két alapvető funkcióra kell alkalmasnak lennie ahhoz, hogy egyáltalában éljen és önmaga legyen. Egyrészt, hogy képes legyen teljes egészében elhatárolódni a külvilágtól, kiválni a világegyetemből, és zárt, belső világot alkotni. Ettől lesz ő Ő, egyed. Ha nem tudna elkülönülni, akkor nem létezne Ő-ként, csak egy lenne magával a világgal, a világ átjárná őt, és ő feloldódva lenne az egészben. Másrészt viszont az egyed, ha el tudja magát választani az egésztől, és zárt, belső világot képes alkotni, arra is képesnek kell lennie, hogy a külső világgal folyamatos kapcsolatot tartson fenn, hogy a környezetétől őt ért hatásokra válaszoljon, védekezzen ellenük vagy befogadja őket magába. E kettősség nélkül nem létezne egyediségben élő élőlény.”

- Bóna László, “Méreg, ami éltet” (Katalizátor Kiadó, 2009)

Tartalomjegyzék

Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13