Pedagógusok esetleírásai és Hava válaszai:

Halasszuk el a dolgozatot!

Sz. É. gimnáziumi pedagógus írja:

“Egy végzős csoport felvetette, hogy halasszuk el a dolgozatot – a szalagavató terhei miatt kértek halasztást. Nem utasítottam rögtön vissza a kérést, meghallgattam a tanulókat – ezért tudom, hogy a szalagavató volt a probléma, elmondtam nekik is, hogy nekem milyen erőforrásra van szükségem – tanulói együttműködésre – és megállapodtam velük, hogy milyen feltételekkel engedélyeztem a dolgot. Eredmény: /Remélem legalábbis, hogy van összefüggés/: olyan szép feladatmegoldásokat kaptam néhányuktól, amit eddig még nem.”

Hava válasza:

Van valami, amit szeretnék megerősíteni az erőforrás-szükségletekkel kapcsolatban:
Az erőforrás-szükségletek olyan életenergiák, esszenciák, amiknek nincsen személyragja és személy jelzése, hacsak nem olyan értelemben, ami kölcsönösséget fejez ki. Mint ahogy a nap is mindannyiunkra egyszerre süt, az erőforrások is akkor töltik be igazán a hivatásukat, hogy személy jelzés nélküliek. Ezért aztán, amikor azt mondod, hogy “tanulói együttműködésre volna szükségem”akkor csak félig örülök: örülök, hogy megtaláltad az erőforrást, de jobban tetszene, ha úgy mondanád, hogy például: együttműködést szeretnék Veletek vagy együttműködő kapcsolatot szeretnék közöttünk.
Mit szólsz ehhez? hogy tetszik neked így? Könnyen lehet, hogy már attól is meghatódtak, amit Te mondtál, de lehet még fejleszteni. Remélem, egyre inkább meglátod az értelmét.

A dühről írod:
“düh egy természetes érzés, csak próbáljuk meg tudatos mederbe terelni.”
Hava:
IGEN!!!  A tudatosságon van a hangsúly…és a tudatosság majd fel is oldja a dühöt, ami egyébként nem csak a külvilág felé hanem belül hordozva sem fenékig tejfel, ugye?

Az EMK elsajátításának nehézségeiről írod:
Számomra nagy kihívás a mindennapi rohanás közben eljutni az empatikus figyelem bizonyos fokára, beazonosítani az erőforrás-szükségletet és általában tudatosítani a folyamatot főleg az akció-reakció üzemmódban való működésünk közben, de nyilván gyakorlással lehet könnyíteni ezen és talán a fent említett szituációt már jobban oldottam meg, mint először.
Hava:
IGEN, “nehéz”… hiszen egész évezrede kultúránk áll az eddigi gyakorlat mögött! 
Aztán talán majd láthatóvá válik, hogy ezzel a nehézséggel érdemes szembenézni, és magunknak is empátiát adva, gyakorolni, mert finom édes a gyümölcse!

Jó lesz az enyém nélkül is!

Az egyik csoportban projektmunkát végeztünk. Az elkészült egyéni projekteket készülünk felragasztani egy csomagolópapírra, hogy az osztályterem falára feltegyük. Az egyik Fiú (F) a legelején közölte:

  • F: Én nem akarom, hogy a projektemet feltegyük.
  • V: Nagyon meglep ez engem, szomorúságot érzek, hogy nem engeded felragasztani. Miért döntöttél így?
  • F: Csak nem akarom!
  • V: Megnéztem a munkádat, sok energiát fektettél bele, ott lenne a helye a többi között.
  • F: Jó lesz az az enyém nélkül is!
  • V: Csalódott vagyok, hogy így gondolod, megérted azt, hogy miért érzek így?

A Fiú hallgatott, de a hallgatása mögött érződött, hogy elgondolkodik. Én így folytattam:

  • V: Te is a csoportba tartozol, mindannyiunknak fontos, hogy a Te munkád is ott legyen a többi között.
  • F: De az enyém nem is olyan jó.
  • V: A Te munkád is ugyanolyan fontos nekem, és ugyanolyan örömet szerez a többieknek, mind az osztálytársaidé. Keressünk hozzá képeket, jó?
  • F: Na jól van, akkor tegyük fel!

Hava visszajelzése:

Tetszik, hogy kifejezed az érzéseidet (meglepetés, szomorúság, csalódottság).

Nagyon tetszik, hogy kifejezted, milyen nagy érték számodra a Fiú munkája, és szeretnéd megtisztelni a munkáját azzal, hogy a kiteszed a csoport kiállításába. Ezzel hangot adsz az értékeidnek, mint:

  • a közösséghez tartozás,
  • a befektetett munka értékelése,
  • minden csoporttag egyenrangú megbecsülése és ünneplése.

Tetszik, hogy kitartasz a tanítványod mellett akkor is, amikor ő lemond magáról, és megbecsüléseddel támogatod, amikor saját önbecsülése alacsony!

A kiállásodat példaértékűnek tartom, és valószínűnek tartom, hogy a tanítványod számára olyan megerősítést nyújt, amiből hosszú távon töltekezhet!

Van néhány dolog, amiben továbbléphetünk, ha a következő szempontok is értékesek számunkra:

  • egyenrangú esélyekkel – együttműködően akarunk kommunikálni,
  • meg akarjuk ismerni a beszélgető partnerünket, és meglátni, hogy mi motiválja,
  • kölcsönösen őszinte és bizalmas kapcsolatot szeretnénk kiépíteni a másikkal, amiben újra és újra lehetőség nyílik hasonló összekapcsolódásokra,
  • szeretnénk a fenti értékeket tudatosítani elültetni a kapcsolatunkban, és megerősíteni a tanítványainkban.

A fenti példában ahhoz a pillanathoz térek vissza, amikor harmadszor fejezed ki, hogy mi van benned, és ezt mondod:

  • “Csalódott vagyok, hogy így gondolod, megérted azt, hogy miért érzek így?” – a Fiú hallgat, és a hallgatása mögött érződik, hogy elgondolkodik.

Ezen a ponton lehetőség van arra, hogy kölcsönös kommunikációba hívjuk a Fiút, valahogy így:

1. Lehetőség (kifejezem mi van bennem, és megkérem a beszélgető partneremet, hogy visszajelezne-e. Ezzel segítem azt, hogy valóban azt fejezzem ki, amit szeretnék, és a másik valóban azt hallja meg, amit ki szeretnék fejezni.)

  • V: Csalódott vagyok, amikor hallom, hogy nem akarod kitenni a munkádat, mert érték számomra, hogy mindenki, aki a csoporthoz tartozik, megmutathassa a munkáját a “világnak”. Ezzel ünnepeljük a sok energiát, amit te is és mások is belefektetetek. Szeretném tudni, sokerült-e olyan világosan kifejeznem magam, ahogy szerettem volna. Elmondanád, mit hallottál most tőlem?

2. Lehetőség (kinyitom empatikus figyelmemet a Fiú felé, és megkérem, hogy mondja el, mi van benne.)

  • V: Megnéztem a munkádat, sok energiát fektettél bele, ott lenne a helye a többi között.
  • F: Jó lesz az az enyém nélkül is!
  • V: Elmondanád, mi van benned, amikor ezt mondod? Esetleg elégedetlen vagy a munkáddal, többet vártál volna magadtól, mint amit sikerült megvalósítanod?
  • F: Az én munkám nem olyan jó mint a többieké.
  • V: Amikor összehasonlítod a saját munkádat a többiekével, csalódottság van benned… értékesnek látod mások munkáját, és te is szeretnél felfedezni új dolgokat, és megmutatni a többieknek, mi mindenre jöttél rá…?

Kérdéseimmel a nyitottságomat fejezem ki, hogy figyeljek a másikra, és megismerjem milyen érzések vannak benne, és milyen értékek és elvárások szerint működik. Figyelmemmel támogatni tudom őt abban, hogy ráébredjen saját értékeire, és a jövőben könnyebben tudja azokat mozgósítani.

Mi akadályozhat engem abban, hogy ilyen módon megnyíljak a másik felé?

  • “Nincs idő arra, hogy beszélgessünk, gyorsan el kell végezni a dolgot, mert már vár a következő tennivaló”

Az EMK használata közben valóban több időt töltünk kommunikációs kapcsolatban, mint az egymást követő tennivalók világában. A befektetett idő és figyelem azonban bőségesen megtérül azzal az energiával, amit a bizalom, együttérzés, szeretet áramlás nyújt számunkra. Naponta 5-10 elvégzett feladat után estére elfáradunk. Még esetleg elégedetlenség és hiányérzet is marad bennünk. Milyen űrt akarunk kitölteni azzal, hogy annyi mindent elvégzünk? Ha néhány kapcsolatban megállnánk, és figyelmet szentelnénk az összekapcsolódásnak, lehet, hogy számban kevesebb feladatot tudnánk elvégezni, de lélekben feltöltődnénk, és este mosolygóssá válna a pihenésünk.

  • “Ha meghallgat, biztosan rájön, hogy jót akarok neki.”
  • “Kockázatos meghallgatni, mi van a másikban. Nem akarok esélyt adni adni annak, hogy az legyen, amit ő akar.”

Amikor különféle okokból nem hallgatom meg, mi van a másikban, könnyen lehet, hogy ő maga sem ébred tudatára, hogy mi minden van benne – mi kedvetleníti el, és mi lelkesíti… Figyelme inkább mások véleményére, elvárásaira összpontosul. Feladja önmegfigyelését, önismeretét. Hétköznapi világunkban sokan élünk így. Az EMK az önismeret útja. Érték, ha napról napra egyre jobban ismerem magam, egyre jobban számíthatok magamra – és érték, ha másokat is támogathatok az önmagukkal való kapcsolatban. Ezért van jelentősége annak, ha teret adok a kölcsönös egymásra figyelésnek.

Ha időt számok arra, hogy megismerjem a másikban működő élményeket, motivációkat, hosszú távú együttműködő kapcsolatot építhetek vele. Ha hajlandó vagyok arra, hogy saját szempontjaim mellett a másik szempontjait is meghallgassam – és ezzel érvényesítsem, ez nem jelenti azt, hogy feladom saját szempontjaimat, inkább arra felé irányul, hogy mindkettőnk szempontjait figyelembe vegyük. Így olyan egyezségeket tudok kötni, amit mindkét fél szabad akaratából, jó érzéssel, lelkesen teljesít.

Nekem ez örömteli módon működik. Próbáld ki, hogy működik a Te életedben!

Pedagógus

Mit és hogyan tegyek, ha két diák, vagy diákcsapat veszekszik és közöttük van a konfliktus?

Két másik fél között van a konfliktus, akkor „üljek ki a partra” és mindkét félt hallgassam meg.

Már ez is segít! Ez rendben van, ez működik.

Mit tegyek az emk szerint, ha közben hozzám fordulnak és engem szólítanak meg: Tanárnő, tessék neki megmondani, hogy ne beszéljen így az anyukámról, v. Tanárnő, tessék nekik megmondani, hogy amit az osztály megszavazott, azt mindenkinek be kell tartani, …stb. Egymással szembenálló csoportoknál nehezebb a megoldás. Csoportokkal hogyan használjam az emk-t? Lehet?

Hava

Bármilyen nagy a kísértés, nem döntenék helyettük, hanem meghallgatnám mindkét felet, és hagynám, hogy ők jussanak megállapodásra. Így működik az EMK, és ez hosszútávú jelentőséggel bír, szemben azzal, ha én gyorsan megoldom a nevükben, vagy “helyettük”.
Tanárnő: Azt mondanám, ha engem kérdeznek pl. “hallom, hogy tehetetlenség, tanácstalanság van benned, és védelmet szeretnél, tiszteletet szeretnél… hm?
Diák: Igen, pontosan, Nem beszéljen így… stb.
És innen folytatódik az empátia.
A gyerekek sajnos ahhoz vannak szokva, hogy gyereknek, döntésképtelennek nézik őket. Persze mert évezredek óta így kezelték a gyerkeket, és nagyszerű birkák lettek belőlük, akiket ki lehetett használni sokféle módon, pl. háborúba lehetett hajtani egymást ölni.
Hozzá vannak szokva tehát, és igénylik.
A mi feladatunk, hogy megtanítsuk őket megint méltósággal felnőtté válni!! Ezt szolgálja az is, ha nem döntök helyettük, nem oldom meg helyettük, hanem velük együtt.
Mit szólsz ehhez?
Pedagógus

Még mindig nagy kérdés, hogy ha 30 tanuló van egy kapcsolatrendszerben, akkor hogyan tudom működtetni az EMK-t.

Hava

Ahogy a játékban is csináltuk, mindig egy-egy emberre figyelek, és ők egysze csak felfigyelnek rá, hogy milyen odafigyeléssel, empátiával teszem ezt, akkor az egész 30 fős csoport elkezdi tanulni ezt a mintát, és felveszi ennek a békés rezgését.
Mit szólsz ehhez?
Pedagógus

Olyan régen gyűlnek bennünk a megoldásra váró problémák, hogy türelmetlenek vagyunk, gyors eredményt várunk. Már ezen a harmadik foglalkozáson kezdett kibontakozni, hogy van megoldás, tanulni kell, de meg lehet tanulni.

Hava
Hallom, hogy mennyire nehéz ezeket a problémákat hosszú távon bírni, így élni! Nagyon sürget belül, hogy “változtatni kellene… de mit és hogyan?”
Nagyon örülök, ha már a harmadik foglalkozás felcsillantotta a reményt. Ugyanakkor, amit ezeken a foglalkozásokon csinálunk, valójában előkészítünk egy hosszú távú, alapos változás lehetőségét, és csodálnám, ha ez máról-holnapra mehetne! engem az EMK megtanított becsülni a kis lépéseket, és el is neveztem a “kis lépések művészetének”!
Pedagógus
Hogyan lehet az EMK használatával motiválni egy tananyagra? Mert biztosan lehet.
Hava
Meghallgatni, hogy mi fáj a másiknak, miért nem szeretné… sokat beszélgetni erről empátiával, belemenni az ő utcájába… hoyg kibeszélhesse magát, és ebből általában két dologra jön rá a másik:
1. milyen jó Veled beszélgetni, milyen életet tápláló, ahogy meghallgatsz, és a kedvedért még arra is kész vagyok, hogy mégiscsak tanuljak.
2. miközben beszélgetünk erről egyszercsak rájövök dolgokra, és már oldódik is az ellenállásom.
Van ezután az a lehetőség is, hogy az empátia után sor kerülhet az önkifejezésre, és akkor te is el tudod mondani, hogy mit szeretsz a tárgyadban stb. akkor már nyitottabban tud hallgatni, mert te is meghallgattad.
Pedagógus

Soká lesz a következő alkalom, hiányzik!

SZÜKSÉGEM LENNE A KÖNYVRE, HOGY TOVÁBB TUDJAK FEJLŐDNI, NAGYON IZGATOTT VAGYOK, SZERETNÉM ALKALMAZNI MÁR JÓL-ROSSZUL AZ EMK-T!

Hava
Köszönöm a nyitottságot, ahogy befogadod az EMK-t. Szebbé teszi az életemet, megerősödik bennem, hogy van értelme  a munkámnak, és az én lelkesedésemre is válasz!
Remélem, hozzá tudsz jutni a könyvhöz hamarosan.
Szeretettel,
Hava